Vyspovedali sme úspešného slovenského dizajnéra Tomáša Kráľa

feb 26, 2019
slovenský dizajnér

Tomáš Kráľ je slovenský dizajnér pôsobiaci v meste Lausanne vo Švajčiarsku, kde aj študoval. Jeho tvorba je charakteristická dôrazom na účelnosť, praktickosť a čistý detail. V jeho tvorbe je vyabstrahované len to podstatné. Vďaka jasnej myšlienke, funkčnosti a originalite patria jeho dizajnérske návrhy k mimoriadne uznávaným. Vo svete dizajnu sa Tomáš pohybuje od roku 2008 a za ten čas sa zúčastnil množstva výstav po celej Európe, medzinárodných veľtrhov a získal niekoľko ocenení.

Bolo štúdium dizajnu vašou prvou voľbou alebo ste uvažovali aj nad niečím iným?

Študoval som na bilingválnom gymnáziu v Banskej Bystrici, ktoré bolo v tom čase orientované na jazyky a skôr prírodné vedy, a teda moje stredoškolské vzdelanie nemalo s dizajnom veľa spoločného. Už ako malý chlapec som však mal rád ručné práce. Či už majstrovanie v otcovej dielni, alebo vyrábanie textilných vecí pomocou šijacieho stroja, ktorý mala moja mama. Často som tiež pozoroval otca – architekta, ako kreslí a vyrába urbanistické modely. To ma postupne zaviedlo do kreatívnych a umeleckých sfér, ale mierka, s ktorou sa mi páčilo pracovať, bola omnoho menšia ako v architektúre. Dal som sa teda na dizajn, kde sú veci podstatne hmatateľnejšie, keďže sa takmer vždy pracuje v reálnej veľkosti – v mierke jedna k jednej.


slovenský dizajnér

Prečo ste si na štúdium vybrali Ecole cantonale d’art de Lausanne (ECAL)?

Po skončení bakalárskeho štúdia dizajnu v Bratislave na STU som chcel vidieť, ako sa na dizajn pozerajú v zahraničí. Ovládal som dobre francúzštinu a Švajčiarsko mi poskytlo štipendium. ECAL je svetovo uznávaná a renomovaná škola, takže moje rozhodovanie nebolo ťažké.

Váš prístup k tvorbe je už na prvý pohľad iný, než s akým sa môžeme bežne stretnúť v obchodoch. Ako ste sa k nemu dopracovali? Mali ste nejakú inšpiráciu, školské vzory alebo ste šli vlastnou cestou?

Vzory určite mám. Zo staršej generácie je to napríklad Enzo Mari či Achille Castiglioni. Z tej súčasnej napríklad bratia Bourellecovci, z ktorých Ronan bol tútorom mojej záverečnej magisterskej práce na ECAL-e. Na jednej strane sa určite snažím ísť vlastnou cestou, pracovať na vlastnom štýle a vdychovať do svojich produktov vždy kúsok vlastnej poézie, no na strane druhej sa snažím stáť nohami pevne na zemi a navrhovať produkty, ktoré sú vyrobiteľné a dostupné. Je to pre mňa v dizajne dôležité kritérium.

slovenský dizajnér

Červený nos klauna bol inšpiráciou pri vzniku série uzatvárateľných nádob.

Portfólio vašej tvorby je veľmi široké. Okrem návrhov nábytku možno vidieť šperky, lampy, výrobky zo skla či kuchynské pomôcky. Svojim návrhom často dodávate viac funkcií, napríklad vo vašej absolventskej práci Plug ste vytvorili sériu sklených nádob s korkovým uzatváraním, ktoré však zároveň slúžia aj ako misky či podložky. Je ešte niečo, čo by ste si chceli vyskúšať?

Kolekcia Plug je skôr rešerš a hra s materiálmi, ako je sklo a korok. Skúšal som spojenie týchto dvoch materiálov a ich aplikáciu do rôznych typov predmetov a funkcií. Niektoré predmety z kolekcie Plug sa mi podarilo editovať so španielskou firmou PCM, iné zatiaľ zostali v štádiu prototypu. Dnes je pre mňa skôr výzvou pracovať viac s priemyslom a navrhovať rôzne typy predmetov na sériovú výrobu, či už nábytku, alebo menších predmetov a doplnkov. Preto je spolupráca s firmami, ako napríklad Javorina, pre mňa veľkou výzvou. Rešerš, hra s materiálom i technológiami a inovácia k tomu jednoznačne tiež patria.

slovenský dizajnér

Tomáš hľadá inšpiráciu v tradícii a bežných udalostiach, ktoré spolu s nádychom poézie a humoru pretvára na jednoduché inovatívne riešenia a praktické každodenné objekty. Koberec s poetickým názvom Step vytvára optickú ilúziu schodov.

Vo vašej práci sa možno stretnúť s najrôznejšími materiálmi – sklom, korkom, drevom, kovom, ba dokonca s textilom. Preferujete istý druh materiálu alebo radšej experimentujete?

Nemám materiál, ktorý by som vyslovene preferoval. Možnosť pracovať stále s rôznymi a novými materiálmi i technológiami je práve to, čo ma na dizajne baví. Každý projekt a každá spolupráca je iná. Je to vždy nová výzva, vždy sa pri nej dozviem a naučím veľa nového, a pritom ponúknem firmám, s ktorými spolupracujem, nový, vlastný pohľad. Napríklad, toto leto sme spolu s Nespressom dali na trh môj prvý predmet z plastu, čo bola pre mňa tiež veľká výzva. Popri spoluprácach s firmami sa stále snažím nájsť si čas aj na voľnejšie experimentovanie, ktoré potom postupne rozvíjam, dolaďujem a nápady následne ponúkam konkrétnym firmám, galériám či edičným domom.

slovenský dizajnér

„Nemám materiál, ktorý by som vyslovene preferoval. Možnosť stále pracovať s rôznymi a novými materiálmi i technológiami je práve to, čo ma na dizajne baví.“ Tomáš Kráľ – dizajnér, www.tomaskral.ch

Svoje dizajnérske štúdio ste založili v Lausanne, kde zároveň momentálne pracujete ako profesor na škole, na ktorej ste predtým študovali. Možno zakúpiť vaše produkty aj na Slovensku?

Áno, dizajnérske štúdio som si založil asi pred desiatimi rokmi, hneď po skončení školy. Momentálne popri práci vo svojom ateliéri pôsobím už 8 rokov ako profesor na škole ECAL. Na Slovensku je dostupná moja kolekcia Juro, navrhnutá pre Javorinu. Je to kolekcia vyrobená precízne, so zmyslom pre kvalitu a detail z masívneho dubového dreva. Kolekcia aktuálne pozostáva z taburetky, lavice a barovej stoličky. Pre Javorinu som tiež navrhol malý drevený nástenný vešiak s názvom Tvar.

slovenský dizajnér

Pre slovenskú firmu Javorina navrhol kolekciu nábytku Juro.

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Úspech pre mňa je, že som sa uchytil na dizajnérskej scéne a že pracujem vo svojom vlastnom štúdiu už skoro desať rokov. Ako som už spomínal, úspechom a zároveň výzvou je pre mňa spolupráca s firmami. Mám radosť, keď sa moje nápady podarí pretaviť do produktu a prípadne rozpracovať do kolekcie, akou je napríklad Juro, ktorá zosobňuje dlhodobú tradíciu firmy a vôbec slovenského nábytkárstva, ako aj skvelé zručnosti v práci s drevom. Teším sa aj z ocenení, ktoré moje produkty získali. Medzi tie najprestížnejšie patrí Red Dot Design Award 2018 či Národná cena za dizajn vo Švajčiarsku, ktorú som získal ešte na začiatku svojej kariéry v roku 2010.

slovenský dizajnér

Pre spoločnosť Nespresso navrhol degustačné poháre na kávu.

Text: Katarína Orviská
Foto: archív Tomáša Kráľa
Zdroj: časopis Pekné bývanie 2/19

Komentáre