Ako vytvoriť parkovaciu plochu

júl 11, 2018
parkovacia plocha

Rovnako dôležité ako chodníky a cestičky v okolí domu je aj riešenie parkovacej plochy pod autom. Zamerajte sa na podložie a výber vhodného materiálu.

Svojho štvorkolesového miláčika môžete parkovať hneď vedľa domu alebo si pevnú plochu vytvoríte pri plote. Ak to bude na hranici pozemku, radšej si to vopred vydiskutujte so susedom. Včas sa rozhodnite, či budete realizovať parkovaciu plochu pre jedno alebo dve autá. V prvom prípade postačí plocha s rozmermi 500 × 300 cm, pre dve autá ju treba rozšíriť na 550 cm. Najlepšie urobíte, ak si zmeriate auto a pridáte meter na dĺžku aj šírku vozidla, aby ste nemali problém vtesnať sa medzi stĺpy prípadnej konštrukcie prístrešku.

Dôležitá je aj estetická stránka príjazdovej alebo parkovacej plochy. Snažte sa všetky plochy v okolí domu (chodníky, terasy, cestičky, vchod do garáže) riešiť komplexne, aby navzájom farebne aj rozmerovo harmonizovali.


parkovacia plocha

Decentne a prirodzene pôsobí betónová dlažba La Linia s jemne vymývaným povrchom. Vďaka navzájom zosúladeným prvkom môžete vytvárať rôzne vzory. Na príjazdové cesty ku garáži sú určené prvky hrubé 8 cm s rozmermi 40 × 40 cm a 10 × 10 cm. (Foto Semmelrock)

Správny podklad

Plocha vystavená väčšiemu zaťaženiu potrebuje aj väčšiu hrúbku podkladu, niekedy až 500 mm. Začína sa kladením podkladových vrstiev.

  • Prvá je spevnená vrstva pôvodného terénu s dostatočnou nosnosťou, ktorá musí byť vyspádovaná.
  • Na ňu sa kladie nosná nezamŕzajúca vrstva z drveného materiálu, ktorú treba dôkladne zhutniť. To dosiahnete len kvalitným strojovým vybavením.
  • Až na takto vytvorenú pevnú plochu sa kladie lôžko pod dlažbu, ktoré tvorí drvina jemnejšej frakcie.

Nesmierne dôležité je použiť správne kamenivo, ktoré nemusí byť dostupné v každej lokalite. Ak vezmete prvú kopu štrkopiesku, odsúdite celé dielo na skazu. Môžete mať aj tú najkvalitnejšiu dlažbu, no výsledok znehodnotia nevhodné materiály v podkladových vrstvách. Odporúčané skladby nájdete u každého výrobcu spevnených plôch, kde sú zväčša predimenzované hrúbky aj počet vrstiev. V praxi sa väčšinou robia iba dve podkladové vrstvy.

Nasucho či namokro?

Betónové dlažby sa väčšinou kladú suchým spôsobom, ale sú aj výnimky. Napríklad vjazd do garáže je špecifický tým, že auto chodí stále po tých istých koľajach. Takúto plochu s opakovaným líniovým zaťažením je lepšie v podloží posilniť betónom. Nevyhnutné je to aj v prípadoch, keď je spevnená plocha nad nekonsolidovaným násypom okolo domu, ktorý vznikol pri budovaní suterénu alebo inštalačných prípojok. Aj keď sa násyp zhutní, potrebuje ešte 2 až 3 roky, aby dosadol. Aby sa na to nemuselo čakať, pod dlažbu sa buduje betónová doska, ktorú je vhodné vystužiť oceľovými kari rohožami. V prípade, ak hrozí vsakovanie ropných produktov do pôdy, tiež sa musí budovať betónová doska. Nevýhodou tohto spôsobu je prerušenie postupu prác na 5 až 7 dní, kým betón stvrdne.

Pred vchodom do garáže je dôležité výškové zameranie dlažby, aby sa vonkajšia spevnená plocha výškovo prispôsobila podlahe v garáži. Nikdy nerobte najskôr vonkajšiu plochu a až potom podlahu v garáži.

parkovacia plocha

Prírodný vzhľad a celistvý bezškárový povrch vytvoríte zo zmesi prírodných kamienkov, živice a tvrdidla, podmienkou je spevnený podklad. S týmto materiálom môžete zrenovovať aj ošumelé a poškodené plochy z betónu či zámkovej dlažby. (Foto Topstone)

Dobrá rada
Ak plánujete nad spevnenou plochou na auto budovať aj prístrešok, nevyhnete sa súhlasu na realizáciu. Pri ploche do 25 m², nepodpivničenej a bez napojení na siete môžete stavať na základe ohlásenia miestnemu alebo mestskému úradu. Ten podľa predložených dokladov k ohláseniu drobnej stavby určí, či stavebné práce povolí alebo či potrebujete stavebné povolenie.

Vhodné povrchy

Spomedzi materiálov určených na vonkajšie spevnené plochy sa na miesta, kde pôsobí väčšie zaťaženie autami, najviac hodia betónové dlažobné prvky, a to vďaka svojej pevnosti a trvanlivosti. Výrobky z betónu, či už vo forme dlažby alebo platní, sú spoľahlivý materiál. Nové technológie im dovoľujú dať rôzne tvary, štruktúry povrchu i farebnosť, dokážu imitovať prírodný kameň aj drevo. Na plochy stabilne zaťažované autami sa hodia všetky dlažobné prvky s hrúbkou väčšou ako 60 mm. Ak však na príjazdovú cestičku alebo garážové státie bude pravidelne jazdiť väčšie auto, napríklad vyvážajúce žumpu, treba použiť hrubšie dlažobné prvky aj iné podložie.

zatravnovacia dlazba

Zatrávňovacou dlažbou z plastu spevníte akýkoľvek terén – aj nerovný. Pritom zachová jeho prirodzený ráz. Po spevnenej ploche môžete jazdiť vozidlom bez toho, aby ste ju poškodili. (Foto Bauimpex)

Okrem dlažbových systémov v rôznom dizajne či obľúbenej zámkovej dlažby sú vhodné aj drenážne dlaždice, cez ktoré môže dažďová voda prenikať do podložia. Betónové prvky určené na zatrávnenie sú obľúbené, veľmi však neprajú trávnatým porastom. Nasiakavý betón totiž uberá vlahu aj z tej trošky zeminy, ktorá je v medzerách dlažby. Najhoršie je to v horúcich letných dňoch. Alternatívou sú zatrávňovacie tvárnice z recyklovateľného plastu. V nich sa lepšie darí trávniku, pretože nedochádza k nadmernému prehrievaniu a vysušovaniu zeminy. Rátajte ale s tým, že plastová zatrávňovacia dlažba je drahšia ako betónová.

Zámková dlažba je tiež dobrá voľba – vyzerá dobre, nešmýka sa a dlho vydrží, ale len v prípade, ak ste si dali záležať na podklade. Inak sa vám na nej vytvoria koľaje.

Jednoduchý a lacný povrch je štrkový. Aby sa na ňom nerobili koľaje, treba dodržať správny postup úpravy podkladu. Príjazdová cesta aj parkovacia plocha musia byť ohraničené obrubníkmi, aby sa štrk nestrácal. Táto úprava povrchu sa rozhodne nehodí do svahu, kde je vhodnejšia zatrávňovacia dlažba.

parkovacia plocha

Na spevnenie vjazdu možno použiť aj dlažbu z prírodného kameňa. Toto riešenie je síce finančne náročnejšie, ale pri kvalitnom uložení výsledok stojí za to.
(Foto Kameny.cz)

Odporúčané skladby spevnených plôch pre osobné autá

V štrkovom lôžku

  • prvá spodná vrstva bude zo štrkodrviny frakcie 0 – 32 mm v hrúbke 250 mm, dôkladne zhutnená
  • druhá vrstva bude z jemnejšej štrkodrviny frakcie 4 – 8 mm, ktorá sa zarovná
  • betónová dlažba

V suchom betóne

  • podkladové lôžko zo štrkodrviny frakcie 0 – 32 mm, v hrúbke 150 mm, dobre zhutnené
  • zhutnená vrstva suchého betónu, zmes bez vody v hrúbke 100 až 120 mm
  • lôžko pod dlažbou zo štrkodrviny frakcie 4 – 8 mm, hrúbky 30 – 50 mm
  • betónová dlažba

V mokrom betóne

  • podkladová vrstva zo štrkodrviny frakcie 0 – 32 mm, v hrúbke 150 mm, zhutnená
  • betónová doska hrubá 100 mm
  • lôžko pod dlažbou zo štrkodrviny frakcie 4 – 8 mm, hrúbky 30 – 50 mm
  • betónové dlaždice – nevýhodou tohto spôsobu je prerušenie postupu prác na 5 – 7 dní, kým betón stvrdne.

Dobrá rada
Vyvarujte sa aj kladeniu dlažby pred dokončením fasády. Farba ani malta sa nedá z dlažby očistiť. Jediné riešenie je vymeniť znečistené prvky alebo sa s nimi zmieriť.

Text: Adela Motyková
Foto: archív firiem, isifa/Shutterstock
Zdroj: časopis Pekné bývanie

Komentáre